Informatie piramide

De informatie piramide bestaat uit drie vlakken. Deze vlakken geven het niveau aan op strategisch, tactisch of operationeel niveau. Elk niveau in de besturingshiërarchie heeft zijn eigen wensen ten aanzien van de informatievoorziening. Deze wensen komen voort uit het niveau van controle en sturing. De relatie met de omgeving is voor elk niveau weer anders. Dit komt voort uit de taken die op ieder niveau uitgevoerd moeten worden. De niveaus worden hieronder uitgelegd aan de hand van de differentiatie strategie.

Strategisch niveau

Op het strategisch niveau bepaal je de strategie, de doelen en het beleid van de onderneming. Het strategisch management geeft de wegen aan waarlangs de doelen bereikt worden, maakt de benodigde middelen vrij en bestuurt het tactisch niveau. De klusjesmannen realiseren dit door in te spelen op de opkomende smarthome markt. Aan de hand van de differentiatie strategie proberen wij zo onze omzet te verhogen

Tactisch niveau

Het tactisch besturingsniveau houdt zich bezig met de activiteiten die het mogelijk maken voor het operationele besturingsniveau om taken uit te voeren. Het aantrekken en toewijzen van de middelen is een van de mogelijke activiteiten.

Operationeel niveau

Het operationele besturingsniveau zorgt ervoor dat de operationele activiteiten blijven voortgaan. Daarvoor stelt het middelen ter beschikking , zoals personeel, machines, geld en ruimte. De operationele besturing verdeelt deze middelen over de uit te voeren taken en ziet toe op de efficiënte uitvoering hiervan.

De organisatie van de klusjesmannen is gericht op het realiseren van doelen. Deze doelen worden geformuleerd door het management. De doelen van een organisatie bereik je door alle bedrijfsprocessen in de organisatie op een efficiënte wijze uit te voeren.

De bedrijfsprocessen in een onderneming bestaat uit operationele en bestuurlijke processen. De operationele processen zijn de uitvoerende activiteiten en bestaan uit de primaire en secundaire processen.

  1. Primaire processen zijn activiteiten waaraan de onderneming haar bestaansrecht aan ontleent. Bij de klusjesmannen is het primaire proces het installeren van Smart home producten bij bedrijven en particulieren.
  2. Secundaire processen zijn de ondersteunende processen en houden de primaire processen opgang. Voorbeeld van een secundaire proces is het inkopen van Smarthome materialen.
  3. Bestuurlijke processen zijn bedoeld om een bedrijfsproces goed te laten verlopen. Het management geeft de juiste sturing aan de primaire- en secundaire processen. De activiteiten bestaan bij de klusjesmannen uit het inplannen van de klanten, controleren, evalueren en bijsturen.